LUKK
Heim / Norge på langs i mål

Norge på langs i mål

På Geilo starta linja Norge på langs forrige uke på siste etappe av en serie langturer. Den første starta på Nordkapp, og den siste ble avslutta å Lindesnes.

Publisert 9. april 2013 (oppdatert 18. april)

Les deg gjerne opp og se bilder og film fra sykkelturen Nordkapp-Bodø, seilturen langs Trøndelagskysten (film), skituren gjennom Breheimen og Jotunheimen før du følger oss på sykkelturen fra Geilo til Lindesnes. Og se gjerne hvordan vi har danset oss gjennom disse og andre etapper så langt.

Sykkelturen starta på Geilo den 10. april og ble avslutta på Lindesnes 18. april.

Oppdateringer:

Dag 8: LINDESNES!

- VI HAR SKREVET HISTORIE! TIDENES FØRSTE NORGE PÅ LANGS-KLASSE ER PÅ LINDESNES!!!:-) Etter 50 kilometer sykling i motvind og regn, avbrutt av en lunsjpause hos moren til Guro og Gard ankom vi fyret i tretiden i dag. Fyrvokteren påstår det blåser 18 m/s her. Whiplash er danset, bilder er tatt, ''Fagre fjellheimen'' og ''Ja, vi elsker'' er sunget. Nå venter det overnatting i fyret med inkludert tacomiddag, bading og spising av de resterende 250 sjokoladeplatene.

Magnus på SMS fra Lindesnes

Illustrasjonsfoto fra Lindesnes

Vis større kart

Dag 7: 17. april: Baris og fjelloverganger

Etter en meget blaut dag i går var det veldig deilig å stå opp til blå himmel i dag. Lunsjen hadde høy barisfaktor og kilometerne fløy! Men nå trommer regnet på lavvoen igjen, og det meste er fuktig... Det har vært en hard dag i dag, tre punkteringer, et kjede som røyk og nesten 90 km sykling over tre ''fjelloverganger''. Så de fleste kjenner at det sitter noen mil i beina. Campen vår ligger på en liten øy i elva, 5 km sør for Konsmo og ca. 5 mil fra Lindesnes fyr. Etappen i morgen skal altså være overkommelig til tross for regn og rykter om 14 m/s motvind. Håper vi ikke drukner i natt...

- Magnus

Vis større kart

Dag 6 - 16. april - Sol, regn og god lavvostemning

Vi syklet fra Gautefallheia til Vegusdal i dag; totalt 90 km. Vi hadde enkelt terreng før lunch med lange flater og nedoverbakker. Det var vårtendenser med gulspurv og snøfrie flekker i skogen. Etter lunch kom regnet og gav oss en ordentlig skyllebøtte. Men dette hindret ikke god Norge på langs-stemning i lavvoen etter middag med kokelagsoverraskelse, adjektivhistorie, beversafari og 300 plater kokesjokolade.

Nå er det 135 km igjen til Lindesnes!

Vis større kart

Dag 5 . 15. april

Norge på langs har nå slått leir på Gautefall, 500 moh. Her er det nok snø til ståhøyde i teltet, så vinterfriluftslivkunnskapen blir tatt i bruk. En småsliten gjeng har i dag syklet 80 km, pluss en kilometer vertikalt. Forøvrig er det vært å nevne at vi har sykla forbi Sputnik sitt hjem og  funnet utgåtte varer på Bunnpris, 20 pakker nanbrød og 350! plater kokesjokolade...

-  Magnus

Vis større kart

Dag 4 - 14. april: Hviledag

I dag har klassen hatt hviledag i Bø med svømming, badstu og chiligryte. Kanopadling går dessverre ut på grunn av is på elva.

- Mari

Dag 3 - 13. april: Klatreetappe og massespurt

Norgepålangserne ligger nå i soveposene ved Uvdaltjønn, en snau mil sør for Bø i Telemark. Vi har hatt en strålende dag i sola, og har forflytta oss ca. 80 km. Dagen har blant annet inneholdt massespurt for å komme først til Telemark (Øyvind vant knepent), bratte og svette bakker opp og tilsvarende bakker ned. Høyeste fart som ble registert er 64 km/t! I morgen står hviledag i Bø på planen, og de fleste tar seg en tur i svømmehallen. Har hatt en sweet dag, over og ut!

- Magnus

Dag 2 - 12. april: Sludd og langdistanse

I dag rullet vi ca. 100 km fra Uvdal til Jondalsporten. Dagen var prega av sludd, stavkirker, sykkeltrøbbel, shopping, flere stavkirker og enda mer sludd. Nå er vi klare for en god natt i lavvo og telt.

Vis større kart

Dag 1- 11. april: Snø første dag

Snø og frosne sykler over fjellet i dag. Nå er det hytte og bursdagsfeiring av Marte i Uvdal (like vest for Rødberg). I natt sov vi like sør for Geilo.

- Mari

Statens vegvesen hadde laget turplanen for oss (foto: Ingri Breivik)

GoPro-bilde av motiverte elever og lærer på første etappe (foto: Magnus Halset)

Dette var opprinnelig plan for turen:

• Dag 1: Sykle fra Geilo, 1-5 km
  • Dag 2: Sykle Geilo Rødberg (via Tunhovdfjorden), 67 km
  • Dag 3: Sykle Rødberg - Jondalen, 89 km
  • Dag 4: Sykle Jondalen - Bø, 70 km
  • Dag 5: Sykle Bø - Treungen, 90 km
  • Dag 6: Padle Treungen - Åmli
  • Dag 7: Padle Treungem - Åmli
  • Dag 8: Sykle Åmli- Sveindal
  • Dag 9: Sykle Sveindal - Lindesnes